Dobry Start 2021/2022
Otwock, dnia 23 czerwca 2021 r.
Szanowni Rodzice i Opiekunowie
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Otwocku uprzejmie informuje:
Od 1 lipca 2021 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. (Dz. U. z 18 czerwca 2021 r., poz. 1092), zgodnie z którym zmieniają się zasady naboru wniosków do programu „Dobry Start” na rok szkolny 2021/2022 (wyprawka szkolna).
Zgodnie z nowym rozporządzeniem wnioski o ustalenie prawa do świadczenia „Dobry Start” będzie można składać tylko w formie elektronicznej. Tym samym wnioski papierowe składane dotychczas w siedzibie Ośrodka bądź za pośrednictwem Poczty Polskiej zostają wyeliminowane.
Proces ma zostać w pełni zautomatyzowany, a obsługę od 1 lipca 2021 r. przejmuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Terminy składania wniosków nie ulegają zmianie, nabór według nowych zasad rozpocznie się zgodnie z poprzednim rozporządzeniem, czyli od 1 lipca i zakończy się 30 listopada.
Według informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, osoby które chciałyby skorzystać ze wsparcia w złożeniu wniosku online, otrzymają pomoc od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który w celu zabezpieczenia odpowiedniego zaplecza nawet w mniejszych miejscowościach, zawarł porozumienie z Pocztą Polską oraz Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Rodzice, którzy dotąd otrzymywali świadczenie w formie gotówkowej, w naszej gminie realizowanej w Banku Spółdzielczym bądź w kasie Ośrodka, będą zobowiązani do podania numeru rachunku bankowego, na który środki powinny trafić.
Jak podaje Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, proces ubankowienia wspiera wprowadzenie specjalnego rodzaju konta bankowego – Podstawowego Rachunku Płatniczego. Zgodnie z polskim i unijnym prawem banki oraz SKOK-i mają obowiązek udostępnić go bezpłatnie. To rozwiązanie stworzone jest z myślą o wszystkich obywatelach, a w szczególności o osobach o niewielkich dochodach, dla których nawet kilka czy kilkanaście złotych comiesięcznej opłaty za prowadzenie konta to spory wydatek, a z rachunku korzystają do zrobienia kilku przelewów czy wypłaty środków z bankomatu.
Dla rodziców, którzy dotychczas składali wnioski o świadczenie „Dobry Start” poprzez bankowość elektroniczną (najpopularniejsza forma), PUE ZUS, system Empatia bądź platformę E-PUAP, zmiana nie jest istotna, gdyż składanie wniosków odbędzie się dokładnie w takim samym trybie, z tą różnicą, że przekazywane one będą, nie jak dotychczas do gminy, tylko do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Przypominam, że świadczenie „Dobry Start” w wysokości 300 zł przyznawane jest bez względu na dochód, a przysługuje na uczące się w szkole dziecko w wieku od 7 do 20 roku życia, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami – do 24 roku życia. Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada. Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Wnioski złożone w kolejnych miesiącach rozpoznawane są w ciągu 2 miesięcy od ich złożenia.
z poważaniem
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Otwocku
Janusz Stroiński
Komunikat w sprawie Nieodpłatnej Pomocy Prawnej.
Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Sosnowa 4 w Otwocku informuje, iż Punkt Nieodpłatnej Porady Prawnej mieszczący się dotychczas w Ośrodku Pomocy Społecznej przy ul. Sosnowej 4 zostaje przeniesiony do lokalu przy ul. Kruczej 5.
Jednocześnie przypominamy, iż Starosta Otwocki od dnia 2 listopada 2020 do odwołania zawiesił działalność Punktów na terenie Powiatu Otwockiego. Do czasu przywrócenia bezpośredniej obsługi w punktach, Powiat Otwocki utworzył infolinię telefoniczną oraz adres poczty elektronicznej:
- infolinia telefoniczna -funkcjonuje przez 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku) w godz. 8 00- 12 00. Mieszkańcy Powiatu Otwockiego mogą zasięgać telefonicznej informacji prawnej.
Nr infolinii: (+48) 536 954 658
- adres poczty elektronicznej e-mail pod którym mieszkańcy Powiatu Otwockiego mogą zasięgać porady prawnika prowadzącego punkt nieodpłatnej pomocy prawnej.
Adres e-mail: poradyprawne @ fundacjaepb.pl
Program „Rodzina 500 plus”
Program „Rodzina 500 plus”
Szanowni Rodzice i Opiekunowie
31 maja 2021 r. dobiega koniec kolejnego okresu świadczeniowego Programu „Rodzina 500 plus” realizowanego na podstawie ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r., poz. 2407 ze zm.)
Realizatorem zadania w gminie Otwock jest Ośrodek Pomocy Społecznej w Otwocku z siedzibą przy ul. Sosnowej 4, działający z upoważnienia Prezydenta Miasta Otwocka.
Poniżej przedstawiamy podstawowe informacje dla Mieszkańców gminy Otwock.
• Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni dziecka oraz dyrektorzy domów pomocy społecznej.
• Świadczenie w wysokości 500 zł. miesięcznie przysługuje na każde dziecko do ukończenia przez nie 18 roku życia, bez względu na dochód rodziny.
• Prawo do świadczenia wychowawczego ustalane jest na okres od dnia 1 czerwca do dnia 31 maja roku następnego.
• Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego na kolejny okres są przyjmowane od dnia 1 kwietnia danego roku, a w przypadku wniosków składanych drogą elektroniczną – od dnia 1 lutego danego roku.
• W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenie wychowawcze na kolejny okres złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami do dnia 30 kwietnia danego roku, ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego oraz wypłata przysługującego świadczenia następuje do dnia 30 czerwca tego roku.
• W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenie wychowawcze na kolejny okres złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w okresie od dnia 1 maja do dnia 31 maja danego roku, ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego oraz wypłata przysługującego świadczenia wychowawczego następuje do dnia 31 lipca tego roku.
Wobec powyższego, zapraszamy Szanownych Rodziców i Opiekunów do składania wniosków o świadczenie wychowawcze od 1 lutego 2021r. drogą elektroniczną oraz od 1 kwietnia 2021 r. w formie papierowej.
Z poważaniem
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej
w Otwocku
Janusz Stroiński